۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

نه دی، فراتر از یک روایت ساده

باید شهید آوینی می بود و روزی همچون 9 دی را مثل ایام الله هشت سال دفاع مقدس برایمان روایت می کرد ، همان روایت هایی که ما را به غفلت روزمرگی و مکر لیل و نهار متذکر می شدند و فراتر از یک روایت ساده ی تاریخی ، فراتر از یک واقعه نگاری ، فراتر تر از علیّت انگاری ، فراتر از تحلیل های سطحی و شعار زده ، عهدِ ازلی انسان را از اتفاقاتی که در چشم ما ساده بودند (مثل دیگر اتفاقات ) مکشوف می کرد .
هیچ کس مثل شهید آوینی جنگ را روایت نکرد ، در حقیقت شهید آوینی فراتر از یک روایت ( می شود اسمش را گذاشت فراروایت ) برقرار کردن پیوندی عمیق بین حوادثی که ما از چشم روزمرگی می بینیم و میثاق و عهدی که انسان با خالق خود دارد را مطرح می کرد. مثل شهید آوینی وقایع را نگاشتن ، دلی می خواهد مثل شهید آوینی ، اما اگر هنوز کسانی باشند که با او هم دل و هم زبان باشند و عالم را از منظر خلیفه الهی شهود کنند ، 9 /10/1388 را خارج از چارچوب های ذهنی بشری تحلیل می کنند .
اگر اهل دل باشی صورتی مثالی از نشئه ی ازلیِ قالوا بلی را خواهی دید ، که ایام الله همه صحنه ی میثاقی هستند که ذبح عظیمش اباعبدالله ست .
9 دی فراتر از یک روایت ساده ظهور دیگری است از باطن ملکوتی عالم وجود ، من و تو چه می فهمیم که بیرون از ادراک حسی ما چه چیز در حال وقوع است ، ما چه می دانیم سرّ کل یومٍ عاشورا چیست ؟ چگونه ادراک می کنیم بطنِ قسمِ والعصر را ؟ ، عقل ما را عادت داده اند که هرچه را ندیدی انکار کن و دیده هایت را نیز در دستگاه محسوساتِ قبلی ات تحلیل کن و اینگونه عقل پوزیتیویست ناخودآگاه ما ، اولین شرط تقوا یعنی ایمان به غیب را نفی می کند و 9 دی ماه را با ژستی روشنفکرانه و بیانی متکبرانه و نگاهی عاقل اندر سفیهانه در سیر علتها و حوادث پس از انتخابات تحلیل می کند .
9 دی فراتر از یک روایت ساده عرصه ی دیگری است ... یا بهتر بگویم ، عرصه ای است ، قدم به قدم از ابتلائات آدم تا ابراهیم ، از ابراهیم تا خاتم و از غدیر تا به ظهورِ منجی ، و ما چه می دانیم ؟ شاید کسانی بودند ک علی رغم بُعد زمانی و مکانی ، در این یوم الله (9دی) خود را به قافله ی سال 61 هجری رساندند تا سینه هایشان سپر تیرهایی شود که آخرین نمازِ وصل را بر امامِ عشق سخت می نمود و این شاید که گفتم از دلِ بیمارِ من بود که برخواست ، اهل یقین تصویر دیگری دیده اند ، اگر تو هم خواهان دیداری به آنچه دوربین ها ثبت کرده اند نگاهی بیانداز ، گرچه دوربین راهی به باطن این عالم ندارد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر